Některé potravinářské řetězce se ocitají ve ztrátě

Hlavním důvodem tohoto trendu je velká konkurence v maloobchodním prodeji v České republice. Nadále klesají reálné mzdy a spotřebitelé tak méně utrácejí. Např. supermarkety Billa loni vykázaly ztrátu ve výši 100 milionů korun. Tesco v minulém roce mělo ztrátu 1,12 miliardy korun. Dále Interspar uvedl vloni ztrátu ve výši 545 milionů korun.

V maloobchodním prodeji pokračuje trend, kdy zákazníci čím dál více nakupují v akcích a slevách. Takto nakupuje potraviny zhruba 80 procent lidí.

Za poslední dva roky přibylo v České republice 60 nových supermarketů, hypermarketů a dalších prodejen. Tento fakt je dalším důkazem zvyšující se konkurence.

Na našem trhu v současnosti působí 680 potravinářských supermarketů, zhruba 640 diskontních prodejen a skoro 300 hypermarketů. Díky sílící konkurenci, zákazníci stále více tlačí na cenu a vyhledávají většinou jen slevové akce v obchodech.

Naopak některé potravinářské řetězce vykázaly zisk za minulý rok. Jedná se hlavně o Kaufland a Lidl. Kaufland měl zisk za minulý rok ve výši 2,2 miliardy. Lidlu se podařilo ztrojnásobit zisk na celkových 1,19 miliardy.

V následujících letech lze v České republice očekávat konsolidaci prodejních ploch. Bude se jednat hlavně o efektivní využití svých ploch a přizpůsobení se lokálním požadavkům.